Aprendre i ensenyar a pensar

Estàndard

A l’aula, moltes vegades demanem als nostres alumnes que pensin sobre alguna cosa, o que pensin millor abans de donar una resposta… I potser no hem integrat a l’escola ensenyar a pensar de forma organitzada, sistemàtica i concreta.

Tot i que moltes vegades provoquem els alumnes a que pensin, tot i que els continguts que treballem ho fan necessari sovint, poques vegades fem als alumnes conscients del fet de pensar. Caldria oferir-los eines que els ajudin a identificar el tipus de pensament que estan emprant i les passes que segueixen en cadascun d’ells.

Robert Swartz (director del National Center for Teaching Thinking, de Massachussets) proposa el terme anglès infusió per anomenar la integració de l’ensenyament d’habilitats de pensament en l’ensenyament dels continguts. Aquesta integració està lligada a la programació per competències i a l’aprendre a pensar.

Pensar  implica ser creatiu (generar idees), ser crític (saber analitzar i avaluar idees), y fer tot això de manera rigurosa i atenta (pensar “cuidadosament”). Tot aquests, a més a més, són les passes prèvies que possibiliten la presa de qualsevol decisió.

La Carmen González, a la que segueixo des que la vaig descobrir a un congrés d’Educared, ha preparat una magnífica presentació sobre aquest tema.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s