Aventures didàctiques

Estàndard

Avui faré referència a un tipus d’activitat anomenada Aventura Didàctica Digital (AvD) integrada dintre de les possibilitats d’Internet com a recurs didàctic.

Aquest tipus d’activitat és una variació de les conegudes webquests. En particular, es tracta d’un híbrid entre WebQuest i Llibre de Jocs (o llibre d’ensenyament programat). És una investigació guiada, composta per diverses pàgines (capítols), que s’accedeixen seqüencialment. Té un inici, un nus i un desenllaç. Això constitueix el terme aventura. L’alumne desenvolupa un rol clar i definit en l’activitat. Es fica en el paper d’un personatge, per viure millor les decissions que es prenguin, i contestar les preguntes plantejades amb més implicació i rigor. D’aquí allò de didáctica.

Com ja he dit, una AvD contempla gran part dels objectius que persegueixen les WebQuest. És una investigació guiada, basada principalment en recursos procedents d’Internet, que obliga a la utilització d’habilitats cognitives elevades, preveu el treball cooperatiu i l’autonomia dels alumnes i inclou una avaluació autèntica.

Com el millor és veure-les en acció, us col·loco uns enllaços a tres AvD (la primera és realment espectacular):

  • Hugo & Co. y la máquina del tiempo en la Segunda Guerra Mundial. Aquesta activitat tracta d’un viatge en el temps de tres xicots a l’Alemanya de 1943. Està contextualitzada en el tema dels totalitarismes amb localització geogràfica dels llocs d’interès. També toca el tema de la batalla d’Stalingrat, com exemple dels desastres de la guerra. A l’activitat apareix Vasili Grossman, escriptor rus, que serveix com a informador dels detalls de la guerra als protagonistes.
  • El otro. El contingut pot treballar-se a diverses àrees, però encaixa bé a “Educació per a la ciutadania”. Es treballen diverses competències: digital, aprendre a aprendre, matemàtica, lingüística, social i ciutadana, i l’emocional.
  • Costumbres alimenticias. L’aventura mostra un viatge d’uns estudiants per l’Índia i Tailàndia, centrat en els diferents costums alimentaris d’aquests països i contrastat amb els costums occidentals. Amb això es pretén concienciar l’estudiant de la importància del relativisme cultural i el respecte a altres cultures (que no són tan estranyes com es veuen des del desconeixement).

Estic treballant en la creació d’una AvD per als alumnes d’Informàtica de 4t d’ESO. Quan la tingui enllestida, la comentaré en aquest blog.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s